تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
5

داعش چگونه زنان را جذب می کند؟

  • کد خبر : 8998
  • 24 اسفند 1393 - 6:23

عصر ایذه: خبرنگار مجله ای خبری در پاریس چندی پیش تغییر هویت داده و در قامت دختری با اندیشه‌های جهادی […]

عصر ایذه: خبرنگار مجله ای خبری در پاریس چندی پیش تغییر هویت داده و در قامت دختری با اندیشه‌های جهادی به تعامل مجازی با جنگجویان داعشی خواهان ازدواج پرداخته است.
 IMG12581629

«آنا اِرِل» نام مستعار خبرنگاری است که خود را به عنوان یک زن جهادی معرفی کرده است. وی از این طریق توانسته اطلاعات جالبی را در مورد نحوه فریب دختران و زنان جهت پیوستن به تشکیلات داعش در قالب آنچه که امروز «عروس های تکفیری» نامیده می شوند، به دست آورد.

وی با روزنامه «ساندی تایمز» لندن در مورد اینکه چگونه توانسته با جنگجویان رده بالای داعشی ارتباط بگیرد، صحبت کرده و تایمز مقاله‌ای را در این زمینه منتشر کرده است.

آنا می گوید که قبلاً به عنوان خبرنگار با برخی از دخترانی که تجربه پیوستن به داعش را داشته اند، مصاحبه کرده و از این طریق برای انجام این ریسک کنجکاو شده است. او می گوید: «این دخترها به زور حداکثر یک کتاب خوانده بودند و اطلاعات خیلی کمی از دین داشتند. در واقع آن ها قبل از یادگیری مذهب، با مفهوم جهاد و جنگیدن آشنا شده بودند. به من می گفتند تو با عقلت فکر می کنی و ما با قلب مان. این افراد دید رومانتیک گونه ای نسبت به افراط گرایی داشتند که من از آن بسیار متعجب شدم.»

بعد از این مصاحبه ها بود که آنا اکانت هایی جعلی را با نام «ملودی» در شبکه های اجتماعی ساخته و وانمود کرد که یک دختر مسلمان است. او در این شبکه ها به تعامل با اکانت های داعشی می پرداخت و برای آن ها لایک و کامنت حواله می کرد. طولی نکشید که از طریق همین اکانت ها، وی مورد توجه فردی به نام «ابو بیلل» که آنا ادعا می کند یکی از فرماندهان ارشد تکفیری ها بوده، قرار گرفت. ابو بیلل برای آنا نوشته بود: «سلام علیکم خواهرم. مشاهده کردم که فیلم من را دیدی. آیا تو مسلمانی؟ در مورد مجاهدین چه فکر می کنی؟ تمایل داری که به سوریه بیایی؟»

بعد از این پیام بود که این فرد داعشی به طور مکرر ارتباط های پیامی اش را ادامه داده و به آنا ابراز عشق و محبت می کرد و از وی می خواست که به سوریه بیاید تا با هم ازدواج کنند. این فرد جهت خواستگاری و ایجاد علاقه، عکس های متعددی از خود را در حالی که کنار جیپ اش ایستاده و تفنگی را در دست گرفته ارسال می کرد. ابو بیلل به آنا قول داده بود که با او در سوریه مثل یک شاهزاده خانم رفتار خواهد شد.

از هنگامی که داعش اعلام تشکیل یک عمارت و خلیفه گری را کرده، غرب مواجه با مشکل عزیمت افسار گسیخته اتباع اش به قلمرو داعش شده و بر اساس تخمینی که نیویورک تایمز انجام داده، تاکنون ۵۵۰ زن غربی به داعش پیوسته اند. پس از اینکه سه دختر نوجوان از ایالت کلرادوی آمریکا به داعش پیوستند، «جاناتان آدِل مَن» پروفسور مطالعات بین الملل در دانشگاه دنور به دنور پست گفت: «پیوستن اتباع غربی به داعش، به وضوح بیانگر قدرت شبکه های اجتماعی است. جنگجویان و فرماندهان داعشی ها در فیس بوک و توئیتر حضوری فعال و بدون واسطه دارند.»

«اقصی محمود» فردی که قبلاً در اسکاتلند زندگی می کرده و حالا با نوشتن در بلاگ تامبلر در مورد زندگی جدید خود در سوریه صحبت می کند، توانست چندی پیش، سه دختر جوان را متقاعد کند تا از لندن به داعش بپیوندند. آنا ارل می گوید: «دختران جوان را متقاعد می کنند که آنجا یک بهشت است و شما در فرانسه و انگلستان و هر جای دیگر که در میان کفار زندگی می کنید، آینده ای ندارید و نمی توانید شوهرهای خوبی پیدا کنید. ابوبیلل به اکانت ملودی که در واقع من پشت آن بودم وعده می داد که اگر به سوریه بروم زندگی زیبا، آپارتمانی بزرگ و کلی بچه خواهم داشت.»

توجهی که به واسطه عزیمت یک فرد غربی به قلمرو داعش نصیب این دختران ساده دل می شود نیز از عوامل موثر در این اتفاق است. ارل می گوید: «کسانی که از غرب به سوریه می روند، متوجه اند که در روزنامه ها و سایت ها در مورد آن ها صحبت خواهد شد. ابو بیلل با من ارتباط اسکایپ برقرار کرد و من را نامزد خود خطاب می کرد. او در نظر داشت که من را از طریق آمستردام به ترکیه آورده و سپس از طریق یک زن از مرز رد کرده و به سوریه بیاورد.»

ارل به نفاق ابو بیلل نیز اشاره کرده و می گوید این فرد داعشی از وی خواسته که جواهراتی را از فرودگاه آمستردام برای او خریداری کرده را بیاورد. ارل می گوید: هر چند داعشی ها ادعا می کنند که با غرب و کاپیتالیسم مخالفند، اما آن ها عاشق جواهرات و برندهای مشهور غربی اند. در عکس هایی که ابو بیلل برای من می فرستاد، کفش های نایک و عینک ریبون اش توی ذوق می زد! این یک روش دیگر برای فریفتن مخاطب توسط آن هاست. می گویند ما هم اول مثل تو فقیر بودیم اما حالا به چنین ثروتی رسیده ایم!»

آنا ارل در انتهای ارتباط اش با ابو بیلل، به قراری که با او برای حضور در ترکیه گذاشته بود عمل نکرده و تجربه اش را با رسانه ها در میان گذاشت. از آنجا که ابو بیلل متوجه دروغگویی آنا و سر کار رفتن خود شده، آنا اکنون از ترس جان اش در محافظت پلیس قرار گرفته و با تدابیر امنیتی رفت و آمد می کند.

باید اضافه کرد که برخی از این زنان برای یک ازدواج‌ ایدئولوژیک با جهادی‌های داعش سفر می‌‌کنند و حتی گاه قبل از سفر، شوهر آنها مشخص است.

مجله مهر

لینک کوتاه : https://www.asreizeh.com/?p=8998

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.