تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024
4

رمزگشایی از هویت جلاد داعش، تا کی؟/ده میلیون دلار برای یک سر

  • کد خبر : 8259
  • 16 اسفند 1393 - 15:31

عصر ایذه: بالاخره “عبدالماجد عبدالباری” یا “محمد اموازی”،… آیا هنوز مظنونین دیگری در راهند که حتی برای مدتی کوتاه، نگاه […]

عصر ایذه: بالاخره “عبدالماجد عبدالباری” یا “محمد اموازی”،… آیا هنوز مظنونین دیگری در راهند که حتی برای مدتی کوتاه، نگاه افکار عمومی را محدود کنند و ذهنشان را به بافتن این کلاف ریز مشغول کنند که عبدالماجد خواننده رپ بود و اموازی سیب‌زمینی سرخ کرده دوست داشت و…؟!
به تازگی جزئیات جدیدی از شبکه تروریستی مخوف مستقر در سوریه، موسوم به “جان جهادی” درز کرده که در این گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی کامل از تازه‌ترین اطلاعات در این باره، به سه بخش زیر می‌پردازیم:
الف) آیا چشم‌های ما به سناریوی گردن زدن نارنجی‌پوش‌ها در کویر عادت کرده‌اند؟
ب) روابط مسالمت‌آمیز پلیس و ارگان‌‌های نظارتی با نخاله‌های تروریست
ج) بالاخره “عبدالماجد” جلاد داعش بود یا “اموازی”؟ JJ مدتهاست مُرده!
*** الف) آیا چشم‌های ما به سناریوی گردن زدن نارنجی‌پوش‌ها در کویر عادت کرده‌اند؟
چنانچه می‌دانیم تنها دستاویز افکارعمومی برای باور کردن یا نکردن اخبار هولناک مربوط به داعش، تنها بر اساس همان تصاویر و فیلم‌هایی است که رسانه‌های غربی در فضای مجازی در اختیارشان قرار می‌دهد. فیلم‌هایی که امروز به خوبی می‌توان گفت چشم‌های ما و تمام مردم دنیا به صحنه‌های مشمئزکننده و حیوانیِ آن عادت کرده است:
رمزگشایی از هویت جلاد داعش، تا کی؟ / مژدگانی ده میلیون دلاری برای سر
یک صحرای کویری بی‌آب و علف، از یک سو به اصطلاح “قربانیان” ماجرا (یک یا چند نارنجی پوش، نشسته روی زمین یا زانو زده، یا آرام و بی‌صدا به روبرو خیره می‌شوند، یا پیام کوتاهی را در کمال آرامش با لحنی بی‌تفاوت خطاب به فرد یا گروهی می‌گویند)؛ از سوی دیگر بالای سرشان یک یا چند جلاد (مرد/مردان سرتاپا سیاه‌پوش که گاهی با صورت‌های پوشیده و گاهی با چهره‌های کاملاً نمایان، خنجر در دست بالا گرفته، صحبت می‌کند).
دوربین فیلمبرداری با تصاویر و صداهایی با کیفیت عالی در تمام زوایا می‌چرخد تا مطمئن شود بیننده به حد کافی وحشت‌زده  و شوکه شده که حالا نوبت این باشد که “سیل خون” ببیند؛ در مرحله بعد، فیلم با تصاویر نشان می‌دهد همان نارنجی‌پوش که تا چند دقیقه پیش در حال صحبت کردن بود، سرش جدا و روی سینه‌اش گذاشته شده؛ ویدئو پایان می‌یابد و ساعاتی بیشتر طول نمی‌کشد که انسان‌ها در کلّ کره زمین می‌توانند با چند کلیک، این نمایش وحشت‌آور  را در تلویزیون‌ها یا کامپیوترهای شخصی‌شان مشاهده کنند.
درباره کیفیت، آغاز و پایان، اهداف پشت پرده، نتایج و پیام‌های این قبیل فیلم‌ها و تصاویر، تجزیه تحلیل‌های اندکی توسط کارشناسان بین‌المللی و نخبگان رسانه صورت گرفته که شک و تردیدهای مطرح شده در آن‌ها در نوع خود بسیار قابل تأمل است، ‌اما پرداختن به آن در حیطۀ این گزارش نمی‌گنجد.
تازه‌ترین گمانه‌زنی‌ها در پروپاگاندای غرب حکایت از آن دارد که افرادی که بر اساس ویدئوهای ضبط شده، تاکنون قربانی “جلاد داعش” در این فیلم‌ها بوده‌اند، احتمال می‌رود توسط یک فرد ثابت و آن هم مرد جوانی ملقب به “جان جهادی” (Jihadist John) سربریده شده باشند. قربانیانِ یا اسیرشدگان در دست این جلاد، همراه با تاریخ اسیر/کشته شدنشان عبارتند از:
رمزگشایی از هویت جلاد داعش، تا کی؟ / مژدگانی ده میلیون دلاری برای سر
– “جیمز فولی” (James Wright Foley) روزنامه‌نگار و عکاس آمریکایی از نشریه گلوبال ریسرچ – اوت ۲۰۱۴
– “جان کانتلی” (John Cantlie)، روزنامه‌نگار و عکاس انگلیسی از نشریه ساندی تایمز –  نوامبر ۲۰۱۲
– “استیون ساتلوف” (Steven Joel Sotloff) خبرنگار آمریکایی نشریات کریستین ساینس‌مانیتور، فارین پالیسی و تایم – سپتامبر ۲۰۱۴
– “الن هینینگ” (Alan Henning) امدادرسان انگلیسی – اکتبر ۲۰۱۴
– “دیوید هینز” (David Haines)، امدادرسان انگلیسی، سپتامبر ۲۰۱۴
– “هارونا یوکاوا” (Haruna Yukawa) گروگان ژاپنی اسیر داعش – ژانویه ۲۰۱۵
– “کنجی گوتو” (Kenji Goto) گروگان ژاپنی اسیر داعش – ژانویه  ۲۰۱۵
آیا هر بار پشت نقاب سیاهی که به جلاد داعش معروف شده و جهان، وی را به سمبل شیطان می‌شناسد، چهرۀ یک نفر است؟
رمزگشایی از هویت جلاد داعش، تا کی؟ / مژدگانی ده میلیون دلاری برای سر
اوت ۲۰۱۴ یعنی درست همزمان با پخش شدن ویدئوی سربریده شدن “جیمز فولی”، سرویس‌های اطلاعاتی غرب اعلام کردند که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته در شناسایی قاتل جیمز، موفق شده‌اند به احتمال قریب به یقین هویت جلاد را شناسایی کنند.
این تحقیقات، یک خواننده موزیک رپ و هیپ‌هاپ ۲۳ ساله به نام “عبدالماجد عبدالباری” را تاپ نیوز گذاشت. به هر حال طبیعی است که عوام، توجه زیادی به این قبیل خبرها نشان دهند، به کشفیات نهادهای امنیتی از فعالیت‌های مخوف تروریست‌ها دلگرم شوند و دل خوش کنند.
امروز نزدیک به شش ماه از آن خبر می‌گذرد و خبر دیگری درست با همان مضمون، از کشف هویت همان فرد (جهادی جان) منتشر شد! روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در روز ۲۸ فوریه ۲۰۱۵: هویت “جان جهادی” مشخص شد. این بار:
“جان جهادی”، همان “محمد اموازی” ۲۷ ساله فارغ‌التحصیل رشته برنامه‌ریزی کامپیوتر، با لهجه انگلیسی بریتیش، اصالتاً اهل کویت، از خانواده‌ای ثروتمند و ساکن محله میدا واله (Maida Vale) در غرب لندن بوده است. یکی از آشنایان سابق اموازی می‌گوید:
«او در بچگی عاشق سیب زمینی سرخ کرده و کارتون سیمپسون بود. آرزو داشت فوتبالیست مشهوری شود، پسر مهربانی بود ولی ناگهان بعد از سفری که به آفریقا داشت، ذهنش منحرف شد. هیچ شکی ندارم که JJ  (جان جهادی)، خود اموازی است، او مثل یک برادر به من نزدیک بود.»
رمزگشایی از هویت جلاد داعش، تا کی؟ / مژدگانی ده میلیون دلاری برای سر
چهره اموازی در زمان دانشجویی در لندن
به گزارش سازمان کمک‌رسانی انگلیس “کیگ” (CAGE ) ابتدای آتش “جلاد داعش” را که ردیابی کنیم، از گور یکی از دوستان آلمانیِ “اموازی” بلند می‌شود و مستندات کمترفاش‌شده‌ای حاکیست اموازی، در ماه مه سال ۲۰۰۹  به همراه یک جوان آلمانی در دارالسلام، کشور تانزانیا دستگیر شده بوده است. نام مستعار این آلمانی تکفیری، “عُمر” است.
آمارهای متعدد، گسیل شدن افراطیون زیادی از کشورهای غربی به سومالی در شمال آفریقا را در آن سال ثبت و ضبط کرده‌اند. اموازی مدتی بعد به آمستردام فرار کرده و از آنجا دوباره رهسپار لندن شد.
اموازی، به گفته یکی از دوستانش، زمانی که “عافیه صدیقی” (Aafia Siddiqui) مشهور به بیوه القاعده در سال ۲۰۱۰ به ۸۶ سال حبس محکوم شد، بسیار ناراحت شد و اگر کشتن گروگان‌های آمریکایی واقعاً به دست اموازی صورت گرفته باشد، هنگام سر بریدن آن‌ها، اعلام کرد برای آزادی “لیدی القاعده” دست به این کار زده است.
رمزگشایی از هویت جلاد داعش، تا کی؟ / مژدگانی ده میلیون دلاری برای سر
*** ب) روابط مسالمت‌آمیز پلیس و ارگان‌‌های امنیتی آمریکا-اروپا با نخاله‌های تروریست
نهادهای انگلیسی اکنون در برابر این پرسش بی‌جواب قرار گرفته‌اند که آیا واقعاً نمی‌شد زودتر از این جلوی “جان جهادی” را گرفت و او را جایی در مسیر شیطانی شدنش، متوقف کرد؟ چطور ممکن است کسی که تحت نظر مستقیم پلیس است، بتواند به سوریه سفر کند؟
“کریس فیلیپس” (Chris Phillips) رئیس سابق سرویس اطلاعاتی ضدّ ترور در انگلیس در مصاحبه با این خبرگزاری آلمانی گفت: «همچین اتفاقاتی نشاندهندۀ سهل‌انگاری پلیس است. دستگاه‌های امنیتی فعلی، هیچ تروریستی را متوقف نمی‌کنند؛ بلکه روز به روز نخاله‌های بیشتری از طریق اینترنت، رادیکالیزه و سپس مجذوب تکفیری‌ها می‌شوند.»
رمزگشایی از هویت جلاد داعش، تا کی؟ / مژدگانی ده میلیون دلاری برای سر
طبق برآورد سرویس امنیتی انگلیس، هر ماه به طور میانگین، ۲۰ نفر با گرایش‌های افراطی از این کشور برای پیوستن به تروریست‌ها به سوریه یا عراق می‌روند.
*** ج) بالاخره “عبدالماجد” جلاد داعش بود یا “اموازی”؟ آیا JJ مدتهاست مُرده؟
خبرگزاری بیلد در گزارشی می‌نویسد: با اینکه این تروریست مشکوک، از بعد از دستگیری در تانزانیا تحت نظر پلیس بوده، با این حال موفق شده بین پاییز ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ عازم سوریه شده و به داعش بپیوندد. امروز فردی که بیشترین توجه و تعقیب پلیس را به خود اختصاص داده، همین مرد جوان است.
این خبرگزاری در ادامه مدعی شده هر کس سر جلاد داعش JJ را بیاورد، مژدگانی به مبلغ ده میلیون دلار دریافت خواهد کرد، این رقم به اندازه مژدگانی‌ای است که برای سر ابوبکر البغدادی تعیین شده؛ این در حالی است که برخی کارشناسان با آنالیز جدیدترین ویدئو از جان جهادی (در صحنۀ آشنای کویر با دو گروگان ژاپنی) معتقدند JJ مدتهاست مُرده و اکنون فرد دیگری است که در ویدئوها ظاهر می‌شود و وظیفه مخوف وی را به عهده دارد.
رمزگشایی از هویت جلاد داعش، تا کی؟ / مژدگانی ده میلیون دلاری برای سر
آیا باز هم مظنونین دیگری در راهند که نگاه افکار عمومی را محدود کنند و ذهنشان را به بافتن این کلاف ریز مشغول کنند که عبدالماجد خواننده رپ بود و اموازی سیب‌زمینی سرخ کرده دوست داشت و…؟!
آیا عبدالماجد یا اموازی یا هر تروریست دیگر، به تنهایی و مستقلاً خنجر به دست می‌گیرد و با یک یا چند نارنجی‌پوش جلوی دوربین می‌رود؟ یا اینکه جزء کوچکی از شبکه‌ای منسجم است که باید دید نهادهای امنیتی دنیا که خود را پلیس بین‌الملل می‌دانند، تاکنون برای انهدام یا حداقل تضعیف آن شبکه چه کرده‌اند؟
لینک کوتاه : https://www.asreizeh.com/?p=8259

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.