تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
6

ساخت نانوسامانه تشخیص زودهنگام سرطان/ تشخیص در عرض۳ساعت

  • کد خبر : 8928
  • 23 اسفند 1393 - 7:24

عصر ایذه: یک محقق ایرانی موفق به ساخت نانوسامانه ای برای تشخیص زودهنگام سرطان از طریق تغییر رنگ ناشی از […]

عصر ایذه: یک محقق ایرانی موفق به ساخت نانوسامانه ای برای تشخیص زودهنگام سرطان از طریق تغییر رنگ ناشی از متیلاسیون ژن های سرکوب کننده تومور شده است تا رفتار این ژن های سرطانی را در عرض ۳ساعت شناسایی کند.

729167

مهدی دادمهر، دانشجوی دکترای نانوبیوتکنولوژی دانشگاه تهران، مبدع «روش تشخیص زودهنگام سرطان با استفاده از تعیین رفتار متیلاسیون ژن های سرکوب کننده تومور» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از آنجایی که نود درصد سرطان ها قابل درمان هستند، باید به دنبال روش هایی برای تشخیص زودهنگام سرطان باشیم.

وی افزود: معمولا اولویت روش های تشخیصی سرطان بر اساس تکنیک هایی است که مبتنی بر نمونه گیری از خون هستند که در روش های مرسوم برای تعیین متیلاسیون، نود درصدDNA  مورد آزمایش طی «تیمار بی سولفیت» از دست می رود و ده درصد باقیمانده مورد ارزیابی و آزمایش قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه دراین روش ابداعی، تشخیص مستقیم بر اساس شناسایی متیلاسیونDNA  است، افزود: با استفاده از نانوسامانه جدید می توانیم طی ۳ الی ۴ ساعت رفتار ژن های سرکوب کننده تومور سرطان را از طریق تغییر رنگ و فلورسانس شناسایی کنیم.

دادمهر اظهار داشت: تا کنون از فناوری های بسیار پر هزینه مبتنی بر آنتی بادی و یا پروتئین های خاص نیز استفاده می شده که به گروههای متیل متصل می شدند ولی روش جدید این فرصت را به وجود آورده که با کمترین هزینه با استفاده از یک نانوسامانه مبتنی بر نانوکلاسترهای نقره این تشخیص را با دقت بسیار بالاتری انجام داد.

وی عنوان کرد: این آزمایش برای افراد سالم نیز قابل انجام است تا با استفاده از این تکنولوژی و با توجه به ژن مورد بررسی، احتمال بروز سرطان مرتبط با آن ژن را تعیین کنند.

به گزارش مهر، این گروه تحقیقاتی در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران بر اساس پیشنهاد پروفسور شیخ نژاد مخترع داروی ضد سرطان سیستانین و به سرپرستی دکتر مرتضی حسینی صورت گرفته است.

لینک کوتاه : https://www.asreizeh.com/?p=8928

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.