تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024
23

شبکه آبرسانی دهدز سنتی است/ به دلیل شیب بالای شهر دهدز چاه‌ها پر نمی‌شوند

  • کد خبر : 52146
  • 17 خرداد 1396 - 17:51
شبکه آبرسانی دهدز سنتی است/ به دلیل شیب بالای شهر دهدز چاه‌ها پر نمی‌شوند

داوریان گفت: وجود احشام، باغات، عدم رعایت الگوی صحیح مصرف، از دلایل عمده بحران کم آبی دهدز است.

محمد داوریان سرپرست اداره آب و فاضلاب شهری دهدز در گفت و گو با خبرنگار عصر ایذه اظهار کرد: در حال حاضر دو چاه آب در دهدز وجود دارد که یکی از چاه ها را از آب و فاضلاب روستایی اجاره کردیم وچاه دیگر نیز حدود ۱۸ساعت همزمان دهدز، شهرک‌های آب نیرو، چهاربنیچه، شاهپوری ها،جایگاه CNG، پارک صخره ای، محله گودرزی ها و کمیته امداد را آبرسانی می‌کند.

وی افزود: دبی این آب کم است و به دلیل اینکه شیب زمین در دهدز زیاد است، آب مستقیم به پایین دست رفته و تا شبکه از آب پرنشود، آب به قسمت های بالا نمیرسد و این مشکلی است که در شبکه وجود دارد.

سرپرست آبفا دهدز با اشاره به سنتی بودن شبکه آبرسانی دهدز اظهار داشت: طراحی شبکه آبرسانی دهدز طبق نقشه نبوده، اما با اجرای شبکه آبرسانی مهندسی، پیچ و خم مسیر طبق استانداردها و نقشه تعیین وتایید شده شهرداری طراحی شده، اگر در آینده بخواهیم شبکه را توسعه دهیم باید طبق قانون وزارت نیرو اجازه توسعه شبکه صادر می‌شود و امتیاز آب و انشعابات آن را می دهیم.

داوریان در خصوص وضعیت آب دهدز گفت: ECآب دهدز زیر ۲۰۰است و نهایتا ۱۲۰ می باشد و نیاز به تصفیه خانه برای دهدز احساس نمی‌شود زیرا تصفیه خانه برای کاهش میزان ECاست و این مقدار در دهدز به طورطبیعی ۱۲۰تا۱۳۰است.

وی افزود: آب دهدز مزه ندارد ودرواقع آب چاه های آهکی است و منگنز موجود در آب، درمخزن انباشه و باورود به لوله های آب آشامیدنی باعث تلخی مزه آب می شود، اما آب دهدز سالم ترین آب آشامیدنی در استان خوزستان است، هرماه آب دهدز را آزمایش میکنیم و منگنز نیز برای بدن ضرر ندارد.

سرپرست آبفا دهدز با اشاره به فصل یخبندان و مشکلات حاصل ازآن در سال گذشته، افزود: بهمن ماه بدترین زمان ممکن و سرمای بی سابقه را تجربه کردیم وتقریبا اکثرنقاط شهر با مشکل مواجه شد و حدود ۶۰۰کنتوردر اثر یخبندان در دهدز شکسته و تعویض شد، در این حادثه تاحدودی مشترکین نیز مقصر بودند زیرا با سهل انگاری خود وبا اینکه می دانستند که اکنون فصل سرما و یخبندان و احتمال بارش برف، نسبت به عایق کردن کنتور و لوله ها اقدام نکردند.

داوریان تصریح کرد: جمعیت شهر دهدز حدود ۶۰۰۰نفراست که سرانه آب مصرفی هر نفر در روز ۴۴لیتر است، اگر برای هر نفر ۱۰۰لیتر هم تعریف کنیم آب وجود دارد اما متاسفانه وجود دام های بسیار در سطح شهر موجب کمبود آب شرب ساکنین شده است.
وی ادامه داد: مصرف آب احشام ۳تا ۴برابر انسان است، چاه آب برای جمعیت ۶۰۰۰نفری ساکنین شهر در نظر گرفته شده اکثرا ساکنین دام دار هستند و با این حساب چاه باید به حدود ۳۰۰۰۰نفر آب رسانی کند.

سرپرست اداره آب و فاضلاب شهری دهدز عنوان کرد: مسئولین و نهادهای مربوطه به ساماندهی شهر فکر کنن و دام ها را از شهر دور کنند، در زمستان مشکل تامین آب شرب نداریم زیرا دام ها از آب باران که در حفره و چاله ها وجود دارد استفاده می کنند و آب شرب مصرف نمی کنند و نیازی به آب خانگی ندارند اگر دام ها از شهر دور شوند با همین دوچاه شاید تا ۳تا۴سال دیگر مشکل آب آشامیدنی نداشته باشیم.

محمد داوریان در ادامه با بیان اینکه وجود احشام، باغات، عدم رعایت الگوی صحیح مصرف، از دلایل عمده بحران کم آبی دهدز است، گفت: در دهدز شاید هر ۱۰۰اشتراک ۶۰تا۶۵ اشتراک آب پشت کنتوری داشته باشند، برای آبیاری باغات و درختان از آب شرب استفاده نکنید بلکه میتوانید از آب غیر شرب مثلا آب دریاچه استفاده کنید.

وی اظهار داشت: در بهمن ماه سال گذشته از چاه آزمایش گرفتیم در هر ثانیه حدود ۲۵تا ۳۰لیتر آب می داد اما اکنون این میزان به ۳لیتر در ثانیه رسیده و متاسفانه این عدد نشان دهنده کاهش سطح سفره های زیر زمینی است.

سرپرست آبفا دهدز در پایان با بیان اینکه بیش از ۱۰شیر در شبکه تعریف کردیم تا آب شهر را به صورت ساعتی جیره بندی کنیم، تصریح کرد: چاه جدیدی که در کنار دبیرستان شبانه روزی نرگس حفر شده بود هم متاسفانه خشک شده چاهی که هنوز یک لیتر آب نداده است و نمیتوانیم با این وجود تاسیسات به این چاه اضافه کنیم.

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://www.asreizeh.com/?p=52146

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. با سلام خدمت شما بزرگواران.
    یه ۴روزه خیابان ستارخان آب ندارن مگه مردم این خیابان جز مردم این شهر نیستن که نباید آب داشته باشن.این مشکل قطعی آب همیشه بود ولی این هفته به اوج خودش رسیده.از آقای خادمی بخواهید به جای آوردن آب کارون ۳برای کشاورزی، به فکر مشکل بی آبی اهالی خیابان ستارخان باش.واقعا خجالت داره شهری که خودش سد داره مردمش باید قطعی آب وبرق داشته باشن.

  2. درود. جناب آقای داوریان، سرپرست آبفای دهدز، دوست عزیز، گفتید: آب دهدز سالم ترین آب آشامیدنی در استان خوزستان است، هرماه آب دهدز را آزمایش میکنیم و منگنز نیز برای بدن ضرر ندارد.

    ودر اینجا هم گفتید:وجود احشام، باغات، عدم رعایت الگوی صحیح مصرف، از دلایل عمده بحران کم آبی دهدز است.

    و در پایان هم تصریح کردید که: چاه جدیدی که در کنار دبیرستان شبانه روزی نرگس حفر شده بود هم متاسفانه خشک شده چاهی که هنوز یک لیتر آب نداده است و نمیتوانیم با این وجود تاسیسات به این چاه اضافه کنیم.

    سوال؟
    ۱_شما از کجا تشخیص دادید که این آبی که چربی روی آن قرار دارد و با چندین بار جوشیدن سالم ترین آب آشامیدنی در خوزستان است؟ از غیب می گویید؟
    ۲_ احشام در این فصل بهار اصلا در شهر حضور ندارند،و بیرون از شهر برای استفاده از مراتع و مزارع برداشت شده و در کنار آب رودخانه و برکه ها هستند، از باغات سر به فلک گذشته دهدز هم که با آب چشمه سیراب می شدند هم خبری نیست، پس کمبود آب به احشام و چند متر گوجه شهرک نشینان ربطی ندارد، اضافه شدن جمعیت به نسبت ۱۰ ساله گذشته نمی تواند عامل این کاستی در مصرف آب باشد؟؟ یا فکر می کنید جمعیت دهدز کوچ و مهاجرت کردند و جمعیت همچنان کم است؟؟
    ۳_ جمله آخر خود شما چاه آب برداشت نشده که کنار دبیرستان خشک شد؟؟ چرا؟؟ اینجا هم احشام و باغات بودند؟؟ یا افزایش جمعیتی که از آن صحبت شد؟؟ هیچکدام.
    شرایط اقلیمی و جوی عامل اصلی آن است.کمبود آب های زیر زمینی.
    از اینکه بفکر دهدز و تغییر در شبکه و زیر ساخت های آن هستید و در فکر عملیاتى کردن آن می باشید،سپاسگزارم ?

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.