تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
6

کدام تلفن های همراه قاچاق هستند؟/ کلاهی که بر سر خریداران تلفن همراه می‌رود!

  • کد خبر : 43204
  • 06 دی 1394 - 10:53

عصر ایذه: این روزها طعم قاچاق به حدی شیرین شده که قاچاقچیان به پای ثایت اقتصاد تبدیل شده اند. چند […]

عصر ایذه: این روزها طعم قاچاق به حدی شیرین شده که قاچاقچیان به پای ثایت اقتصاد تبدیل شده اند.

چند سالی میشود که ویبره های ۱۱ ریشتری قاچاق، بازار موبایل را به لرزه در آورده و ۱۱ میلیون گوشی قاچاق از ۱۴ میلیون نیاز سالانه بازار تلفن همراه کشور یواشکی وارد کشور می شود که همین امر مسئولان را مجبور کرده تا گوشی هایشان از حالت سکوت به زنگ خطر درآورند.
این در حالی است که نهال  قاچاق چند سالی میشود که در بازار موبایل ریشه دواندنده و در حال تنومند شدن است و این روزها درخت قاچاق در کشور به حدی تنومند شده که تبر هیچ قانون و تبصره ای نمیتواند آن را قطع کند.اگر چه عوامل متعددی در پیدایش پدیده قاچاق تاثیر دارند و برخی عوامل نیز موجب پربار شدن این درخت شده اند اما در این بین  شاید بتوان از بالا بودن تعرفه به عنوان یکی از دلایل بالا بودن قاچاق موبایل یادکرد که رییس اتحادیه فروشندگان صوت و تصویر و موبایل نیز آن را تایید میکند.
**کاهش تعرفه تنها راه مبارزه با قاچاق 
ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان صوت و تصویر و گوشی تلفن همراه معتقد است که بیش از ۸۰ درصد گوشی های تلفن همراه  که قیمتشان هم بیش از ۷۰۰ هزار تومان است از مبادی غیر رسمی به کشور وارد میشود.
وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، تعرفه بالا را عامل اصلی قاچاق عنوان کردو گفت: با احتساب تعرفه و ارزش افزوده و ۴ درصد هم عوارض گمرکی واردات این کالا برای قاچاقچی سود دارد و تنها راه کاهش قاچاق کاهش تعرفه واردات است.
**وقتی آب از چشمه گل آلود است
اما سکه قاچاق گوشی تلفن همراه یک روی دیگر نیز دارد و ان بازاری است که فعالان ان معتقدند که تعداد کالاهای قاچاق آن پیش از امارهای رسمی است
محمدی که یک فروشنده است متعتقد است که تمامی گوشی ها با قیمت بیش از ۲۰۰ هزار تومان از مبادی غیر رسمی به کشور وارد میشوند و برای تهیه گوشی های اصل که از مبادی رسمی به کشور وارد شده و دارای گارانتی معتبر هستند باید بیش از ۴۰۰ هزار تومان قیمت اصلی هزینه پرداخت که همین تفاوت موجب شده تامشتری تمایلی به این گوشی ها نداشته باشد .
وی معتقد است که اجناس بازار بیشتر توسط عمده فروشان تامین میشود و باید بر واردات کالا از طریق عمده فروشان نظارت کرد.
**مبارزه با قاچاق بدون هیچ اقدام عملی
اگر چه تا کنون در مورد مبارزه با قاچاق کالا صحبت زیاد شده اما رئیس اتحادیه فروشندگان صوت و تصویر و گوشی تلفن همراه معتقد است که هنوز اقدام عملی جدی در این خصوص انجام نشده است.
وی با اشاره به  اقدامات این صنف برای جلوگیری از عرضه گوشی تلفن همراه قاچاق به کشور گفت: به واحدهای صنفی اعلام کردیم که بدون برگه سبز ،کالا را خریداری نکنند و توصیه ما به مصرف کنندگان این است که برای تهیه گوشی تلفن همراه به واحدهای دارای پروانه کسب مراجعه کنند چرا که عرضه گوشی های قاچاق بیشتر در واحدهای بدون پروانه رخ میدهد.
وی به این موضوع نیز اشاره کرد که وزارت صنعت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز قبول داردکه تعرفه بالا عامل اصلی رونق قاچاق است اما متاسفانه برای مبارزه با ان اقدام  جدی نمی‌کنند.
**گام جدید در راستای مبارزه با قاچاق موبایل 
اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چندی پیش از جدیدترین طرح برای مبارزه با قاچاق موبایل رونمایی کرد و اعلام کرد با همکاری گمرکات طرح رجیستری گوشی تلفن همراه به منظور جلوگیری از قاچاق اجرا می شود.
عباس نخعی مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه را از راهکارهای مبارزه با قاچاق گوشی تلفن همراه عنوان کردو گفت: با اجرای این طرح شماره سریال گوشی های تلفن همراه به هنگام ورود به کشور در گمرکات ثبت میشود تا امکان سو استفاده به حداقل برسد.
در این طرح به هنگام ثبت سفارش و واردات گوشی تلفن همراه شناسه آن در گمرکات ثبت شده تا در کشور قابل پیگیری باشد.اگر چه این طرح از ۱۵ آذر اجرا شده اما رییس کل گمرک معتقد است که اجرای این طرح می تواند از کم اظهاری جلوگیری کند.
کرباسیان با اشاره به الکترونیکی شدن گمرکات و اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه این بود که ممکن است یک گوشی تلفن همراه با ارزش را با ارزش کمتر ثبت سفارش وارد کنند که با اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه امیدواریم این مسائل به حداقل برسد  و هر کالا با ارزش واقعی خود به کشور وارد شود.
اگر چه داستان قاچاق تمامی ندارد اما این طور که به نظر میرسد دولت عزم جدی برای مبارزه با این پدیده شوم دراقتصاد دارد و با الکترونیکی شدن رویه های واردات و ثبت سفارش سعی بر کنترل و کاهش آن را دارد.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://www.asreizeh.com/?p=43204

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.